Busktomater?!

I början av sommaren var jag till Vaksala Torg och köpte ett par tomatplantor. Jag frågade försäljaren vad det var för sorts tomater fick beskedet att det var busktomater. Bra, tänkte jag. Åkte hem och planterade plantorna i trälådan. Där trivdes de. De växte till sig och började blomma. Kul! Kanske jag får tomater i sommar blev min förhoppning. Tomatplantorna trivdes i lådan och mot tegelväggen. Rena rama godiset för tomatplantorna. 2 tomater blev mogna med ett par veckor mellan varandra. Resten blev större och större klasar. Massor av fina tomater kom det. Nu är vi i september. Tomatplantorna fortsätter att växa och ge tomater. Men inga tomater vill mogna. De bara växer och växer. Plantorna liknar mer träd än buskar. Tomatklasarna är ända upp vid badrumsfönstret. Jag stack ut duschen genom badrumsfönstret nu på morgonen för att fylla på vatten i dammen och passade då också på att vattna det jag har i krukorna och lådan. Jag har tomater som går att plocka från badrumsfönstret och mer är på gång. 

Är det någon där ute som kan säga mig hur jag skall göra för att tomaterna skall mogna? Helst innan nattfrosten sätter in.

Även björnbären håller på att mogna nu. De är godare än vanligt i år. Men det är bara den ena plantan som har gått bra detta år. Jag vet inte vad som hände med den andra för den torkade in. Men jag lät den vara och nu har det kommit upp nya plantor på den sidan av rosenbågen, men mer buskigt än vad som har varit förut. Vi får se hur det går nästa år, men i år blir det inga bär där. Synd, för jag har fått totalt 2 l/år på dessa två plantor. Men i år spar jag inga bär, tror jag. Vi äter nog upp dem vart efter de mognar. Men jag vill i alla fall ha en björnbärstårta när jag fyller i slutet av månaden så några får jag nog lägga in i frysen ändå även om jag har lite kvar sedan tidigare år.  
                                               



Groteskt stora tomatplantor

Omogna tomater

Björnbrär

Smultron i september






Kommentarer
Postat av: Sandra Johansson

Jag är ju ingen expert på det, så jag har ingen aning förutom att vattna dem :)



En annan sak jag vill säga är att det är väldigt fina bilder du tagit :)

2009-09-10 @ 11:59:09
URL: http://gloriantur.blogg.se/
Postat av: Karin

Tack för kommentaren och välkommen till min blog Sandra. Roligt att du uppskattar mina bilder.



Må gott

2009-09-10 @ 12:27:42
URL: http://grejsar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0