5 Moseböcker är fler än 4

 evangelier


Sitter vid mitt skrivbord och undrar om jag är vaken eller sover. Är supertrött. Kom hem sent igårkväll. Jag är i vanliga fall ingen kvällsmänniska. Vill helst hoppa ner i sängen senast 10. Men igår kom jag inte hem förr än efter 10 och innan jag var i säng var klockan runt 12. Nåja, det var det värt. Var på bibelstudie på Sankt Ansgar. Bo Brander undervisade. Sjukt intressant. Grundlig genomgång av 3-11 kapitlen i 1 Moseboken. Måste gå nästa tisdag också. Det är länge sedan jag var på bibelstudium men detta var något utöver ett vanligt bibelstudium. Jag har aldrig varit på något liknande förut. Det skall bli kul att fortsätta att lära mig mer och se Jesus i nästan varenda vers i Moseböckerna.

En annan sak som ska bli spännande. Att få veta vad som menas med titeln för bibelstudierna. (se överskriften på mitt inlägg) ;) Rent faktiskt är det ju sant. Det finns 5 moseböcker och det finns 4 evangelier. 5 är mer än 4, så är det ju. Men varför titeln? Är det för att gamla testamentet pekar på nya? hmm, jag kanske får anledning  att återkomma till det.

Undervisningen är i alla fall djupt teologisk. Djupare än kanske vad jag är van vid och stundvis går den över mitt huvud. Jag har fått möta en för mig helt ny kristen tradition med andra uttrycksformer och även spårkmässigt nya uttryck. Så det är mycket att ta in. Men det är samtidigt väldigt nyttigt. En massa fördommar och vanföreställningar om andra kristna sammanhang rivs ner med hjälp av en bulldoser och dynamit. Och det är exakt det jag vill med mina besök på Sankt Ansgar. 




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0