Retreat

Hej!


Nu är det sommar. Luften är varm och fuktig men ändå fräsch. Det har regnat lite och molnen seglar över Uppsala, det blåser rätt bra. Mer regn är att vänta, men det behövs också p g a torkan.


Jag har tänkt en del på det här med retreater. Vi har varje termin ett antal tillfällen att åka på retreat i församlingen. Jag har varit iväg några gånger, ca 1 gång om år. Det är absolut underbart att få åka iväg. När man åker så undrar man om man verkligen kan hinna med något på två dagar. På väg hem så är man mätt både i magen och i själen men framför allt i anden. Så renskrubban som man då är i själen kan man bara vara till kroppen efter ett gammaldags finskt bastubad med björkris.


Jag har börjat fundera på om det inte är dags att åka igen i höst - trots att jag i höstas var övertygad om att jag inte skulle iväg i år. Det får inte bli till en grej man bara gör, utan det är ett medel att komma vidare i sitt andliga liv och kunna rensa ut en massa gammalt bråte. För mig har det varit läkande att delta, men samtidigt började det kännas som om jag åkte för att jag skulle åka. Så skall det inte vara. Men nu har det hänt så mycket den sista tiden. Böcker som har berört mig på djupet, frågor som har fått svar, svårläkta sår har börjat läka - jag kan fortsätta listan ännu längre. Det är så djupt personligt så jag vill inte skriva så mycket om det, åtminstone inte ännu. Därför har nu tankarna på en retreat börjat dyka upp igen. Samtidigt skulle jag vilja åka på en längre retreat där man har möjlighet till samtal om behovet skulle uppstå och egen tid för läsning och reflektion. Våra retreater är inte riktigt upplagd på det sättet - även om det säkert går att få ett samtal om det verkligen behövs och egen tid för bön är inlagd. Vi får se hur det blir.


Jag kan rekommendera alla att åka på retreat någon gång. Att dra sig undan vardagsstressen på det sättet och bara söka Gud är otroligt nyttigt. Stilla sin själ och få tid att lyssna på vad Pappa Far i himlen har att säga är läkande. Man får i det läget se att Pappa inte är en straffande och dömande Pappa och Gud som klipper till när tillfället ges utan är så oändligt kärleksfull och full av en oändlig nåd. Han längtar efter att vi skall ta oss tid att stilla ned oss så vi kan ha gemenskap med honom.


Må gott och sköt om dig     


     

internet bild

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0