IQ-befriat eller ren dumhet?

Jag håller med dig. Det är långt mellan inläggen och JA, jag skall fortsätta med att berätta om Sri Lanka resan även om det nu har gått ett år sedan jag var där.

Läste idag i Uppsalatidningen 18-minuter något som fullkomligt fick mig att tappa fattningen. På sidan 2 i 18-minuter får vi läsa om hur mycket (med betoning på mycket) framtida lägenheter kommer att kosta. I en intervju med kommunalrådet Cecilia Forss (M) läser jag något som med lite god vilja kan utläsas som "goddag yxskaft".

Journalisten frågar: "Tycker du det är rimligt att bygga ettor för cirka 6500 kr i månaden?"
Cecilia Forss svarar: "Det är helt orimligt för mig att svara på hur andra vill göra med sin ekonomi." Goddag yxskaft.

Nästa fråga:

"Du måste ju kunna svara på vad du tycker?"
"Det är inte aktuellt för mig att flytta in i en etta och därför kan jag inte svara på det." Goddag yxskaft - igen.

Hon svarade inte på en enda fråga. Det enda som man som läsare får ta del av är - ingenting. Hade det varit en politiker någon annanstans än just i Sverige hade sådana här svar gjort den politikern arbetslös innan artikeln hade lämnat tryckpressen. Man kan undra om hon är helt IQ-befriad, arrogant eller om hon tror att uppsalaborna är helt pantade.

Journalisten frågar vad politikerna tänker göra åt att många blir bostadslösa p g a orimligt höga hyreshöjningar när deras lägenheter renoveras. Forss anser inte att det är politikernas ansvar utan något som är mellan hyresgästerna och bostadsföretagen.

Följdfrågan blir naturlig.

"Vad är ditt ansvar då?"

"Att se till att det finns detaljplaner så att det finns möjlighet att bygga bostäder. Det lyckas kommunen fantastiskt bra med."

Vad bra att kommunen lyckas skaka loss mark som går att bebyggas med lägenheter ingen har råd att bo i. Men vem har då ansvar för alla dessa som blir bostadslösa. Är det kommunens socialtjänst? Men det har väl inte politikerna något ansvar för heller!? Man kan då fråga sig vem som har ansvar för bostadspolitiken om inte bostadspolitikansvariga kommunalrådet Cecilia Forss har det? Nåja, politikerna kan väl få undra varför politikerföraktet växer. För DE har ju inget ansvar för det heller!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0