Fastan

Vi är nu mitt inne i kyrkoårets stora fasta. Det man kanske tänker på mest är fastan från mat och dryck, men det är kanske inte den fastan som vi stressade nutidsmänniskor behöver. Det är nog snarare fastan från att ständigt vara online. Online på mailen, msn, skype, mobilen, bloggandet, nyheterna o.s.v. Att våga stänga av datorn och vara offline ett tag kan vara utmanande. Ställa sig i medietystnaden och t om våga sätta sig inne i en kyrka i stillheten. Där har vi utmaningen i fastan för nutidsmänniskan.

 

Själv har jag tagit fasta från stora delar av internet. Inte för att jag är super religiös. Ok, jag är väl mer religiös än en hedning som aldrig går i kyrkan och vägrar ha vördnad för det som är heligt, men kanske mindre än en överhettad frikyrkotant. Religiös förresten?! FEL begrepp. Gud hjälpe mig från att jag blir religiös. Troende, JA, men religiös – God help my soul om jag blir en dömande religiös människa som kommer med lagboken i högsta hugg men själv saknar den nåd och kärlek som Gud vill ge, men jag tror ni förstår vad jag menar med begreppet religiös.

 

Jag har tagit ledigt från facebook, bloggar betydligt mindre, svarar enbart på de mest viktiga mailen, läser mindre antal tidningar och bloggar på nätet och dessutom inte varje dag och sätter bara på datorn när det är absolut nödvändigt för skolarbetet eller har någon räkning som skall betalas. Denna typ av fasta skulle fler kanske behöva göra. Jag tror att många som får utbrändhetssyndrom är överhettade i hjärnan därför att de aldrig kan koppla av från mediebruset. Måstet att ständigt vara uppkopplade vare sig det är på jobbet eller på fritiden kan vara fruktansvärt stressande även om man inte känner av det när man står mitt i det förrän man sitter klistrad i den berömda väggen. Att våga stänga av datorn och “glömma” mobilen hemma någon dag ibland skulle därför vara hälsofrämjande för alla.

 

Vi borde införa en internet- och mobilfri dag om året för vår hälsas skull. Kanske to m skapa kurser i hur vi stänger av mobilen och låter datorn vara. Det verkar som om det är rätt många som inte vet hur man gör. Vi kanske snart behöver avgiftningskliniker för dem som är beroende av internet och mobiltelefoner. Det finns redan för spelberoende och sedan gammalt för drogberoende, men internet verkar ha blivit den nya drogen. Raljerar jag inte nu? Tyvärr inte.

 

 

Må gott

 

 

DSCF1798

DSCF1804 
Mörk och otydlig? Då skulle ni ha sett de andra bilderna ;)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0