Sankt Ansgar


Idag firade jag gudstjänst i Sankt Ansgars kyrka här i Uppsala. Värmen och heligheten slog mot mig. Mitt i denna högkyrklighet hittar jag en vacker skinande skatt. Jag som är frikyrkligheten personifierad kommer absolut åka dit igen. Speciellt nu sedan jag upptäckt att jag inte behöver byta buss utan kan åka samma buss hela vägen hemifrån. Visserligen får jag en promenad på 10 minuter till kyrkan från bussen. Men å andrar sidan är det lika långt från mig till Livets Ord.

En Gudstjänst på Sankt Ansgar är väldigt Jesus centrerad. Det är just en tjänst in för Gud och inte i första hand en betjäning, även om jag blev väldigt betjänad under själva Gudstjänsten. Men det är ju så det är. När man tjänar Gud blir man själv betjänad. Gudstjänst formen är för mig väldigt ny. Är helt ovan vid processioner och plingande i klockor före nattvarden, bugande, korstecken och massa andra yttre former. Skulle vara spännande och få kunskap om symboliken i allt. Jag får se, om jag besöker dem fler gånger så kanske jag får tillfälle att fråga om allt jag vill veta. Det kan hända jag i så fall även delar med mig till er om det. Tills dess kan jag rekommendera er att lyssna på gudstjänsterna på webben. Adressen är http://stansgar.harnvi.net/.

Må gott





Inte världens bästa bild. Jag kanske kommer att ta en egen så småningom :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0