Morgonrutiner och Skåne

När jag kom upp och skulle dricka mitt morgonkaffe gjorde jag en otrevlig liten upptäckt. Ingen tidning. Nå ja! Jag har gott om gamla tidningar så jag hittar lätt numret till "utebliven tidning". Medan jag sitter och väntar på mitt dagliga exemplar av UNT har Siri placerat sig i mitt knä och jag har placerat en lånad lapptopp på bordet framför mig tillsammans med en kaffekopp och mina frukostmackor för att läsa lite tidningar och bloggar på nätet.

Siri, denna lilla håriga skin boll. Så mjuk och go. Jag nändes inte störa henne för att hämta en laddare då batteriet var på väg att dö. Just när jag skulle börja blogga dog den datorn. Jag hade inget annat val än att placera goset på soffan och få henne att somna om och sedan låna nästa dator som var full laddad. I bland är det bra att ha döttrar och mågar med bärbart. ;). Min egen "stationära surfbräda" är ännu inte i skick för att surfa med på cybervågorna av ettor och nollor.

Jag kan inte låta bli att förundras över vad det är som händer i Skåne. Det verkar som om Skåne har blivit Sveriges smältdegel av våld och förakt. Hur kan detta komma sig. När min egen dator fungerade brukade jag läsa en Skåne tidning regelbundet, liksom jag läser Sundsvalls tidning och Östersunds tidning. Förutom SvD, UNT, Expressen och Aftonbladet nästan dagligen. De flesta nyheter när det handlar om våld och hat utspelar sig tydligen i Skåne av någon anledning. Vad ligger bakom? Det är med sorg i hjärtat som jag ser att i en liten del av landet har våld och förödelse fått ett hårt järngrepp. Det hör inte hemma här i Sverige. Jag vet och förstår att det inte bara är där det finns, men det är där som det är tydligast. Vad ligger bakom detta? Är det kulturella- historiska- eller andliga rötter? kanske allt på en gång. Jag skall inte ge mig in på någon analys då jag har för dålig bakgrundskunskap både historiskt och regionalt. Men när till och med Skytte i sin kolumn i lördags förundras över det som händer i Malmö är det illa. Läs http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/artikel_2593789.svd.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0