Nattvarden

En kommentar på Ulf Ekmans blogg föranleder mig att skriva om nattvarden.

Jag har på intet vis alla svar på vad den innehåller och betyder, jag kan även ha missuppfattningar i något av det jag skriver, jag har inte hela sanningen. Kom gärna med kommentarer om det som är fel så kan jag lära mig mer.  Men nattvarden är en hjärtefråga för mig. Jag har under flera år arbetat med nattvarden i vår kyrka. Min uppgift är att duka fram nattvarden och diska undan den. Jag måste säga att utvecklingen med nattvarden på Livets Ord är enbart positiv Man omfattar hela betydelsen av nattvarden. 

När jag skriver resten utgår jag från 1 kor 11:17-30.
Nattvarden är inte bara en åminnelsehögtid utan även en förbundsmåltid. En förbundsmåltid där Jesus har lovat att vara närvarande med allt han är och har. Med tanke på det kan man inte gå till nattvarden hur som helst utan som Paulus säger i 1 Kor 11:27-29 Den som äter av brödet eller dricker av Herrens bägare på ett ovärdigt sätt syndar mot herren (parafrasering av mig). Innan man går till nattvarden behöver man göra upp med sina synder. Något som Paulus tar upp några verser tidigare är stridigheter mellan trossyskon och han menar att det är ett hinder för att hålla nattvard. (v 20 och v 18 läs dem tillsammans); I instiftelseorden nämns både åminnelse och det nya förbundet.

Vad är åminnelse för något? Enligt Svenska akademins ordbok årgång -86 betyder åminnelse: till minne av. Enligt Bonniers svenska ordbok betyder det: minne, hågkomst, erinran.

Vi blir uppmanade att minnas vad Herren Jesus gjorde för oss på Golgata kors. Minnas, man upprepar handlingen i minnet av vad som hände på långfredagen. Slagen, söndertrasandet, brutenheten. Blodet som rann, utgjutet för allas upprättelse och framtid. Men också uppståndelsen - rättfärdigheten, renheten.

Förbund, vad är det för något? Det är ett gammalt uttryck som betyder mer än ett vanligt kontrakt. I ett förbund har man allt gemensamt - Allt mitt är ditt och allt ditt är mitt. Att bryta ett förbund betyder döden. I gamla för bundet slaktade man djur istället för människor för att skyla över människors överträdelser men nu gick Jesus in i vårt ställe. Han blev det fullkomliga offret. Han som var utan synd dog i vårt ställe så att förbundet med Gud skulle gälla. Han betalade priset. Nu är allt klart, vägen är öppen till tronen. Jag kan rekommendera pastor Sten Nilssons bok Blodsförbundet för läsning om vad förbundet är förnågot.

Att vi har ändrat nattvardsrutinerna så att man omfattar allt detta är inget negativt utan positivt. Att i nattvardsgången dela brödet och vinet med sina syskon visar på enhet i familjen. Där i finns styrkan - vi är ett i Kristus. Att få bekänna tron tillsammans stärker banden - vi har samma Herre. Att bekänna synden - helgelse inför mötet med den Helige.

Jag kan mycket väl förstå om någon reagerar på vår nya nattvardsordning. Men samtidigt var det nödvändigt för att inte urvattna nattvardens betydelse. Jag är uppvuxen inom pingst och där har nattvarden endast varit en åminnelsehögtid. Reducerar man nattvarden endast till en åminnelsehögtid har man tappat en del av dess viktiga betydelse.  I Apg 2:42 nämns fyra olika saker som var viktiga för första kyrkan: Apostlarnas lära, gemenskapen, brödsbrytelsen (nattvarden) och bönerna. Man kan få huset att stå om man plockar bort en av dessa hörnpelare men kommer en kraftig storm eller en annan naturkatastrof är det det huset som ramlar först. Därför är det så viktigt att återupprätta kunskapen om vad nattvarden är förnågot. Jag stöder Ulf Ekmans arbete med att förnya - eller kanske  mer "föråldra" - nattvarden. Föra den till dess ursprungliga plats i församlingen och återföra den till dess ursprungliga betydelse.

Glöm inte nattvarden

Må gott

Kommentarer
Postat av: Veronica Christensson, Göteborg

Jättebra skrivet om nattvarden! Jag tillhör pingst och det är som du skriver en åminnelse.....ska kolla vidare i grundtexter osv. med dessa bibeltexter. Mycket tänkvärda punkter ang. synd och stridigheter. Något som faktiskt togs upp, i den svensk-allians kyrka jag tillhörde i min barndom, innan nattvardsfirandet- kom jag på nu........

2009-01-04 @ 09:55:30
Postat av: Anonym

Jag bad en bön om nattvarden...Helig Ande varför har folk så motsatta åsikter så olika kyrkor inte ens får dela nattvard med andra kyrkor....

Jag har gjort en instruktion ..Teofilus

..gör så här efter någons död ...bryt bröd och drick tröstebägaren för att trösta någon i sorgen efter någons död..



Jag vill nu att när du bryter bröd Teofilus...att du kommer ihåg att Herren Jesus Kristus DOG FÖR DIN ÖVERTRÄDELSE AV LAGEN....alltså när du bryter brödet ..så pekar det bakåt mot en händelse att Herren Jesus Kristus skulle dö för människors överträdelse av lagen

Jesaja [52] [53] ... Det är det du ska komma ihåg ...Teofilus.

Det är inte självklart att någon dör för ett brott du ,Teofilus, begår..Det är inte självklart att någon vill ge dig syndernas förlåtelse Teofilus..eller är det självklart..men Jesus har gjort det för dig. Han har dött för att ge syndernas förlåtelse...319 .........Alltså ni förenas inte av min närvaro Teofilus utan av Jesu död ...att någon som överträtt lagen får känna min närvaro är nåd ren nåd..men den nåden kan du känna närsomhelst ..Läs mitt ord mycket..då känner du min närvaro.Teofilus..och läsa det kan man göra närsomhelst inte bara vid nattvard .....Är du nöjd med detta svar Teofilus ..Ja ..Helig Ande..det är jag........nu vill jag visa dig vad Jesus gör i det himmelska och varför Jesus kom till jorden....319 ....





http://celestes-medlemmar.blogspot.com/2009/01/3191.html





...

2009-01-05 @ 21:32:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0