Nu kommer istiden...

skanderade kvällspressen här om dagen, mitt förra inlägg till trots. Det var inte så illa som det låter. Det handlade om väderprognosen. Snö och isvarning, burr. 

I Uppsala i dag är det halt och snön ligger i drivor på marken. Jag tror jag har hört snöplogen nästan hela dagen. Funderar allvarligt på att gå i ide. Jag hör inte till dem som slänger mig ut för backarna och gläds över varje litet snökorn jag kommer åt. När kylan kommer drar jag schalen hårdare runt huvudet så jag ser ut att ha konverterat och blivit muslim. Jag blundar och börjar tänka på palmer och turkost solglittrande hav a la resebroschyrer medan jag håller tungan rätt i munnen för att inte bryta armar och ben av mig i halkan. Är svårt avundsjuk, åtminstone just nu, på dem som lyckats lämna detta köldhål, Sverige, för att bo på varmare breddgrader. Det där med gin tonic (typ Skytte funderingar, Golfklubba i hand, gin tonic i hjärnan?) går att leva utan och golfen lämnar jag med varm hand över till min äldsta dotter som har ett utmärkt bollsinne, vart hon nu har fått det ifrån. Jag tar nog hellre ett dopp i poolen eller havet om det är tillräckligt varmt. Att träffar glada och öppna människor - det är också kul. Eller, varför inte besöka en historisk plats med en  ruin eller dylikt, det låter väl riktigt spännande? Annars kan ett grillparty i solnedgången vara nog så trevligt. Drömma går ju an och har ännu inte kostat några pengar. Jag får väl se fram emot julen med alla ljus och glitter dekorationer, julkrubban och allt som hör till julen. Januari, februari, mars och april får jag försöka klara av på annat sätt. Kanske just drömma om att bo i varmare land, vem vet  :)

Må gott i snön


Snö
Fotograf: Ida


Kommentarer
Postat av: Roland Ch. Johansson

Flytta till Skåne vetja. Här är inte varmt nu men genomsnittligt varmare. Annars är det viss tjusigt där citronerna sitter på träden året om. Men bara vädret räcker inte. Det vet jag efter två på sydliga breddgrader.

2008-11-22 @ 18:51:57
URL: http://blottenlogg2.blogspot.com/
Postat av: grejsar.blogg.se

Nja, jag vet inte. Uppsala må vara blåshålet nr 2 men jag har för mig att Skåne är nr 1 i den ligan :)

2008-11-22 @ 18:59:40
Postat av: john olsson

Jag kan kallas både "utlandssvensk" och svensk-Amerikan och bor numera i Phoenix, Arizona. Här har vi nu normalt cirka +25C och solsken hela dagarna.



Det är alltid kul att läsa Göran Skyttes artiklar. Han verkligen säger som det är, vilket behövs i politiskt korrekta Sverige där folk i allmänhet inte vågar säga vad dom tycker innerst inne.



Kanske det pckså är så som Göran säger att man anses "svikare" av hemmasvenskarna om man en gång flyttat "utomlands" och besöker sitt gamla hemland. Ingen får ju ha det bättre än någon annan enligt Jantelagen.



En god svensk ska ju vara "hemma" och betala världens högsta skatt åt alla bidrags-tagare.

2008-11-23 @ 05:36:46
Postat av: grejsar.blogg.se

John,du har rätt. Skytte använder pennan som en kirurg använder skalpelen. Du har också rätt i att det finns en otrolig jantelag här i Sverige, även om jag vill tro att det har börjat lätta upp lite nu. Respekt till alla som vågat och haft möjlighet att ta klivet ut i världen. Och, ja jag är avundsjuk på er utetemp och solsken ;)

2008-11-23 @ 10:08:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0