Ragge

Hej!


I förra inlägget berättade jag om myrorna som bor hos oss. Nu skall jag berätta om våra fiskar.

När vi precis hade skaffat det första akvariumet fyllde jag år. Och vad fick jag inte i present av min kära syster och svåger och deras två dunder goa ungar, om inte fem Molly fiskar. Du som har träffat på akvariefiskar förut vet du vad det är för fiskar. Om du inte är så van vid akvariefiskar vet du kanske vad en Black Molly är för en fisk, det är en av de allra vanligaste akvariefiskarna som finns.

Vi hade bland annat två Saffrans Molly, en hane och en hona. Likaledes hade vi två Marmor Molly eller Dalemantiner Molly som de också kallas därför att de påminner om hundrasen Dalemantiner  med sina svarta och vita fläckar. Marmor Molly hanen döpte vi till Ragge. En riktig kämpe och personlighet som både roade och oroade i akvariet. Han hade utsett Saffrans Molly honan till sitt hjärtas dam. Ragge släppte henne inte med blicken förrän den dag han gick till fiskhimlen eller om det blev fiskhelvetet det är lite svårt att avgöra då han inte var någon ängel i akvariet.


Ragge jagade bort Saffrans Molly hanen så fort han kom för nära honan. Det var synd om saffrans hanen. Till slut han fick simma i bakgrunden av akvariet och tråna efter sin älskade hustru. Ragge hade helt lagt beslag på henne och vägrade någon annan fisk ens komma i närheten av henne. Vart Saffrans Molly honan än försökte simma så ställde han sig i vägen och spände upp ryggfenan som en vägg, och den var mäktig att se. Han var rikt utrustad på den punkten. Hade han nu varit snäll mot henne hade jag inte sagt så mycket, för en fisk är det ok att gå till en annans hustru. Nu ville jag många gånger ta honom i gälen och ruska om honom och fråga vad han höll på med. Hade Ragge varit en människa hade jag anmält honom för kvinnofridskränkning och bett pastor Robert ta ett ordentligt samtal med honom.


Jag kan se Ragge där på pastor Roberts kontor då han försvarar sitt beteende.


Du skall inte tala om för mig hur jag skall behandla en kvinna. Om jag inte har koll på henne så kan hon ju simma till andra män, typ sin man eller nåt. Det för står du väl Ragge, att det är hennes rätt att simma till sin man. Du kan inte ta andras hustrur och sedan dessutom behandla dem illa. Jamen jag ääääälskaaaaaaaaar henne, svarar Ragge, och då måste jag ju hävda mig för att hon inte skall försvinna för mig. OCH DU, nu slår han sin fena i armstödet på stolen och spänner sina fiskögon i pastor Rober, skall INTE bestämma över MIG.


Ja du, skitstövlar finns det både bland folk och fä. Det hela slutade med att Ragge dog. Marmor Molly hanen fick sin kvinna, men vi hade ett tag avkomlingar till Ragge som vi kallade saffransmarmor Molly. Men ingen av dem levde upp till sin fars personlighet utan var som alla andra intet sägande fiskar i akvariet. Och ingen hade Ragges kraftiga ryggfena. Det kändes lite tomt i akvariet ett tag efter Ragges hädanfärd, trots hans upprörande beteende.


Ja, så kan det gå till i akvarielivet.


Simma lugnt


image3
Inte bästa bilden på mannen i fråga men .............


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0