Medelålder - åldersnoja

Gammal eller ung? Det är frågan. Att plötsligt befinna sig i medelåldern är som att befinna sig i tonåren igen. Den senaste veckan har jag inte känt igen mitt vanliga godmodiga humör utan jag har varit något som skulle kunna betecknas som - surkärring. Har varit riktigt på hugget vill jag lova. Tålamodet är inte vad det en gång har varit. Klimakteriet på G? Vi får se hur det är med den saken.

Ett intressant fenomen har jag upptäckt iallafall. När man är i medelåldern är man som i tonåren varken eller. Jag skall förklara.

När man kommer in i puberteten så är man varken barn eller vuxen. Man befinner sig i en mellan period. Vuxna betraktar en som ett större barn och mindre barn ser en som vuxen. Man är varken det ena eller det andra - man är tonåring. När man kommer upp i medelåldern är man varken ung eller gammal. De som är på väg mot ålderspension och uppåt tycker att man är ung. Yngre runt 20 tycker att man är typ panchis - dags för rullatorn med tillhörande städrock, mormor. Tonåringar och 20 åringar tycker att livet är en hel evighet och att då de som är 45+ är typ jätte gamla. Medan de i 60 års åldern inser att livet gick fortare än de trodde  och önskade att de kanske hade si så där 15-20 år längre tid på sig för jobb och barnbarn och är kanske lite avis på oss som ännu inte har hunnit fylla 50. Det kan vara en liten teori.

Ett annat fenomen vi syskon har upptäck,  är att våra barn växer i kapp oss - hemska tanke. Jag och min bror började med barn tidigt i livet och har tillsammans 4 barn i åldern 28-19 år. Vår lilla syster har två barn i  som är 6 och 9 år. Vår bror har ett barnbarn som är 2 år om en månad och ett barnbarn på väg i januari. Vi är tre syskon i åldern 49-40 år. Så här ligger det till.

Min syster, Inger, fyllde 40 i mars. Vår brorson, Martin, fyllde 25 samma månad. På hans kallas satt vi och hade lite ålders matte. Olles fru, Ann-Marie, fyllde 50 nu i september och sedan fyller vår bror, Olle, 50 i maj nästa år. Efter ca 3 år fyller jag 50. När sedan vår lilla syster Inger fyller 50 om 10 år, ja, då dröjer det bara 2 år innan vår brorsdotter, Maria, fyller 40. Sedan kommer de slag i slag. Martin blir 40 tre år senare, Monica, min äldsta, blir 40 året efter och sedan ett lite hopp på 5,5 år ned till Ida. När min dotter, Ida, fyller  40 år  är de mindre kusinerna 31 respektive 29 år och min brors barnbarn är ca 26 och 24  år. Och vi andra har hunnit börja passera 60.

Nu kan vi prata ålders noja.

Må gött

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0