Midvinternattens mörker

står i givakt
Bland trädens stamar, buskens gren.
Trädens tystnad skogen ger makt.
En lyktans sken över moss och sten...

eller något liknade hade jag tänkt som början till en juldikt. Men jag kom alldeles av mig nu när jag var ute och gick. Istället började jag tänka på våren och kom på mig själv att titta efter vitsippor och andra vårtecken i skogen mellan mitt hem och kyrkan. Nu rann strofer upp som...

Vintern sista kalla vind
byts straxt ut mot varm rosenkind.
Bland träd och buskar knoppen står
Nu väntar ljus, värme och vår...

Det blåser lite kallt men det är väldigt fint väder idag i Uppsala. Bara små, små rester av snödrivor från vinterstormen som drev fram här för ett par veckor sedan. Det känns mer som mars/april än december och knapt en vecka kvar till jul. Tankarna på julklappar är väldigt långt borta. Det känns mer som om det är tid för att gå ut i trädgården och kratta och börja vårstäda, se om det inte är dags att klippa rosorna eller något liknande. Och då har vi både januari och februari kvar innan det är dags att på riktigt börja med den planeringen. Nä, jag får nog återvända till verkligheten så jag kan bli klar med julförberedelserna innan julen är här. Jag lägger ut en vinterbild för att återföra oss till verkligheten.

Må gott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0