Ja då har man varit till storstaden...

och betraktat flärden.

Åkte till Stockholm i går med mor. Hon ville till Svenskt tens butik. Mycket fina saker fanns det och mycket dyra tyger. Visst, många var väldigt fina men ett tyg påminde väldigt mycket om ett tyg som IKEA hade i början av 80 -talet. Röd botten med vita elefanter. Elefanterna var mindre på Svenskt tens tyg samt hade ett annan tygkvalité än IKEAs tyg. Jag fick associationer till min äldsta dotters snuttekudde som hade just detta elefanttyg från IKEA. Jag hade ett extra kuddöverdrag som jag bytte med, då kudden följde med överallt och blev duktigt smutsigt och behövde tvättas. Ungen ville absolut ha kudden när hon skulle sova. Lösningen blev detta extra fodral. Nåja! Jag skulle nog inte betala 1000 kr/m för detta tyg då jag inte hade betalat ens en bråkdel av det priset på IKEA. Men å andra sidan finns inte IKEA-tyget med elefanttrycket kvar och det finns inte på världskartan att jag skulle kunna hosta upp 1000 kr för en meter tyg. Men skulle jag kunna fanns ju många andra underbara gardintyger på Svenskt ten. 

De flesta som flanerade runt i butiken fanns många som inte behövde fråga om priset utan kunde betala utan betänkligheter. Exklusivt klädda män som satt och väntade på sina lika exklusivt klädda kvinnor. Lite främmande värld för en vanlig jordnära tjej med låg inkomst. Men intressant var det att iaktta dessa människor. Att se och försöka förstå vilka de var bakom den fina fasaden. Självklart är det ju omöjligt att få veta något utan att prata med dem och lära känna dem. Men med lite fantasi kan man ju ana en helt vanlig människa som råkar ha helt andra förutsättningar än mig bakom den fina fasaden. Jag tyckte helt enkelt att kunderna var lika intressanta som produkterna.

Lite idéer fick jag i alla fall. Såg en hissgardin med en intressant lösning som jag skulle kunna göra min version av. Har några fönster jag behöver rullgardiner i och detta kan vara ett alternativ. Allt som behövs är några meter billigt kraftigare gardintyg, två metallringar per fönster, en 2 cm bred list och en rundstav per fönster, ett antal meter snöre samt en häftpistol. Ett, tu, tre, har jag snygga hissgardiner utan allt för mycket jobb. Har länge gått och funderat på olika lösningar på hissgardiner men nu tror jag att jag vet vilken lösning som passar in i de fönster jag behöver ha hissgardiner i. 
 

Paraplyet upp i höstrusket! Här regnar det idag.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0