Skadereglering behövs

Jag skulle vilja kommentera Ekmans konvertering till katolska kyrkan. Men min hjärna har svårt att formulera det jag tänker, men tänker ändå tvinga hjärnan till det med detta blogginlägg. Parkinson påverkar min kognitiva förmåga och det är det svåraste symtomet att handskas med och acceptera. Jag hoppas att det bara är nu i början av medicineringen jag har svårt att formulera mina tankar och att det blir bättre när jag har fått tid att processa sjukdomen. Det kommer ta tid och jag kommer få hjälp med bearbetningen.

 

Det är samma sak med det som händer på Livets Ord. Det är tusentals människor som nu lämnas ensam med sina tankar och förvirring runt om i världen. Jag hoppas att Ulf har tänkt på hur det kommer att påverka alla som sett upp till honom och trott att den undervisning han har haft har sitt ursprung i och från Gud. Det är inte bara den lokala församlingen utan även i och långt utanför Sveriges gränser. Medlemmar på Livets Ord har, i bästa fall, möjlighet att ventilera och processa tillsammans med andra medlemmar, men de som inte är med på LO och de församlingar som är inspirerad av LO hur klarar de sig?

 

Har Ulf tänkt igenom detta och begrundat sitt ansvar för alla dessa som nu mår dåligt av hans konvertering? Hade Ulf och Birgitta inte varit i den position de nu har, hade det inte varit några problem. Men nu är de förgrundsgestalter för Trosrörelsen här i Sverige och övriga världen och då ställs det i ett helt annat ljus och läge. En pensionering från sina uppdrag på LO och som ledare för LO ändrar inte ansvarsläget.

 

Jag måste klargöra att jag har ingenting emot Katolska kyrkan eller katolicismen på något sätt. Jag har inte heller något problem med konvertiter. Men det kan bli större konsekvenser för väldigt många människor av Ulf och Birgittas konvertering. 

 

Att lämna ett sammanhang för ett nytt utan att på djupet göra upp med de fel och övergrepp som man har varit ansvarig för är inte heller att rekommendera. Att lämna såriga och trasiga människor bakom sig och tro att man kan gå in i något nytt och fräscht utan att få med sig det gamla är att vilseleda sig själv.  De gamla har en förmåga att följa med i flyttlasset och bita tillbaka när man minst anar det om man inte har städat bort det i grunden. Börja med de som du vet att du har skadat, även om det ligger 30 år tillbaka i tiden. Rensa ut innan du börjar med något nytt Ulf.

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0