Kloster

Jag skall gå i kloster - i fem dagar. Nä, jag tänker inte bli nunna, men jag skall åka till ett kloster för att hämta andan lite. När jag berättade det här för en bekant blev frågan om jag skulle åka till typ Italien eller något annat land i Sydeuropa men det skall jag inte heller, även om det hade varit trevligt. Det finns kloster i Sverige också och jag skall åka till ett kloster lite söder om Vadstena. Det har väl varit bestämt någon månad men nu har jag bokat bussbiljett dit och det är bara 2 veckor kvar tills jag åker. Och helt plötsligt har planerna blivit verkliga för mig. Innan har det känts lite luddigt och långt bort i tiden, men nu... Det börjar bli dags att tänka på att tvätta och räkna ut vad jag skall ha med mig o s v. Och nervositeten sitter någonstans i magtrakten. Har aldrig varit på kloster förut och vet inte rikligt vad det innebär men jag ser samtidigt fram emot det.

När min syster första gången fick höra om mina planer så undrade hon halvt på skämt om jag skulle bli nunna för hon hade inte blivit förvånad om det var så. Men jag är nog inte den typen av människa att kunna leva på det sättet. Men ett besök så här som gäst... det kommer nog att passa mig ganska bra.

Det hela började med att min präst stod och pratade med några vänner i samlingssalen efter en av påskmässorna. Han och hans fru skulle åka till samma kloster som jag nu skall till efter sista påskmässan på måndagen. Och det var det han stod och pratade med sina vänner om. Bosse var glad och full av förväntan inför sin ledighet med Ingrid på klostret. Helt plötsligt utan förvarning vänder han sig till mig och säger åt mig att han tycker att jag också borde åka någon gång. Jag bara stutsar till och tittar på honom som han kom från yttre rymden eller trakterna där omkring. Visst hade tanken passerat mitt sinne långt tidigare men hade slagit den ur hågen då jag antog att det skulle bli för dyrt. Bosse presenterade en lösning lite snabbt och sedan sa vi inget mer om det den gången. Men när Bosse och Ingrid kom hem från sin ledighet fanns ett litet mail väntades i Bosses inkorg från mig. Jag hade bestämt mig och så har det nu blivit.

Hur det var på klostret och vad jag gjorde kan jag återkomma till när jag varit där. Nu skall jag äta lite lunch och sedan bege mig till jobbet.

Må gott


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0