Alla dessa gripande 40-talister

Satt och läste Skyttes kolumn i SvD. Om knappt en månad blir han pensionär. Men från att ha kört i 110 knyck lägger han in en högre växel och accelererar till 160 i samband med pensioneringen. Skytte kan tänka sig att engagera sig politiskt och bli riksdagsman när han blir runt 70, bara så där som en gräddtårta på livets smörgåsbord.  Jag fattar det inte!! Vad är det med dessa 40-talister? Vad är det de har som vi 60-talister INTE har?


I december 2008 satt min äldsta dotter, som är 80-talist, och tittade på Ophra. Det handlade om Cher som är just 40-talist. Min dotter fattade inte hur hon orkade hålla ett så högt tempo som hon gjorde. Själv undviker jag titta på Skyttes reseschema som finns på hans hemsida. Jag får nämligen stressymptom. Hjärtklappning, andnöd och tecken på begynnande hjärtinfarkt. Jag skulle själv inte fixa ett så högt tempo.


Min kära mor som är född 35 är så aktiv, så när jag ringer är hon på sammanträde än i Bollnäs, än i Gävle eller någon annan stans. Det är diverse föreningar, kyrkokören, Gidioniterna osv. Ovan på det hela JOBBAR hon också. Någon dag i veckan är hon på någon vårdcentral och vaccinerar folk. Hon är nämligen distriktsköterska, åtminstone har hon varit det. Dags för pensionering? Jamen det är jag ju! Hur skulle jag annars ha tid att göra allt detta? Det är bara det att när hon jobbade gjorde hon även allt detta plus jobbet . Var i hela friden får alla dessa ”gamlingar” sin energi ifrån? Kan någon tala om det för mig för jag skulle verkligen behöva den. Varför fick de all denna förmåga och energi men inte vi? Det är ungefär som om all ork hamnade i 40-talist generationen och lät oss efterkommande bli utan. Det finns bara ett ord för detta.


ORÄTTVIST!!


                                                  










Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0