Vad är då en människa? Att Gud lät sig försonas med oss.




När jag läser bibeln så får jag intrycket att en människa är en mycket oförnuftig varelse som skall tacka Gud för att hon får höra honom till. Många gånger blir hon jämförd med både höns och åsnor och andra mindre förnuftiga varelser.


Vad är då en människa och vad är hon värld? Psalmisten David säger i Ps 8:5 “Vad är då en människa att du tänker på henne, en dödlig att du tar dig an honom.” Vilken nåd att det inte är ute med oss trots att vi är så ofullkomliga varelser. Tänk att Jesus ville ta vårt straff så att vi kunde få en väg till försoning med Gud.


En sak jag snabbt har lärt mig älska är mässan – nattvarden. Jag älskade den förut men jag har lärt mig att älska den ännu mer nu. Söndag – onsdag har en otrolig dragningskraft på mig. Söndagen är den stora dagen för försoningsbyken. Sedan kommer jag behöva tvättas i förlåtelsen reningsbad en gång till innan det blir söndag igen, så då blir det även onsdagsmässan. Kommer åtminstone försöka komma iväg så många onsdagar som möjligt.


Nattvarden rymmer så mycket. Förlåtelse, upprättelse, helande, Gudsnärvaro, you name it and it will be there. Gud har knutit allt sitt i denna förbundsmåltid det enda han kräver är allt ditt, med allt vad det innebär av smuts och tillkortakommanden.


Vilket kraftfullt fläckborttagningsmedel.



Må gott



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0