Retreat

Ja då var det dags igen. Jag tänker anmälamig till en retreat i mars. Det är otroligt hälsosamt att under ett par dagar bara dra sig undan och själv stå inför sin skapare och lyssna på honom. Det är ca 1,5 år sedan sist, men som sagt nu är det dags igen. Att dra sig undan vardagsstressen och stilla sig själv gör att man lättare kan höra vad Gud vill säga och man ger sig själv dessutom ett tillfälle att hinna fatt sig själv. Jag tycker om en lite berättelse som jag fick höra för många år sedan som handlar om en vit man och en gammal indian.

Den vite mannen var på resa och fick se en gammal indian sitta under ett träd vid vägen. Den vite mannen stannar och frågar vad indianen gör. Jo, svarar indianen, jag är på resa och nu sitter jag och väntar på att min själ skall hinna i fatt mig.

Så är det för många av oss. Vi jagar fram i livet som den vite mannen gjorde och på vägen tappar vi bort oss själva. Att då och då sätta sig ned vi livets väg en stund och låta själen hinna ifatt är hälsosamt. När själen och kroppen är mer i fas med varandra så är det lättare att höra vad Den Helige Ande har att säga. Människan är en helhet av ande, själ och kropp och alla delarna behöver sin omvårdnad. Det är då vi blir hela människor.

Denna dikt skrev jag inför förra gången jag skulle åka.

Stanna du kropp
var stilla du själ.
Lyssna du människa.
Jag vill tala med en
faders röst.


Vad jagar du efter?
Varför oroas du så?
Jag sörjer för din kropp
jag vårdar din själ.


Sitt ned, här med mig.
Lyssna till min röst.
Min närvaro, min värme
Skänker dig åter ro.



Sköt om dig



Flåsjön vid Lövberga camping

Kommentarer
Postat av: ingela

Åh detta behövde jag idag Karin....

2009-03-03 @ 19:21:42
URL: http://fjallboskogen.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0