Nyheter?

Hej

Nu gör jag något jag aldrig brukar göra - kommentera nyhetsmedia.  Jag brukar hålla mig borta från den typen av skrivande av den enkla anledningen att jag inte gärna sticker ut hakan riktigt så mycket. Men nu kan jag inte vara tyst.

När människors rättigheter kränks utan att omvärlden nämnvärt reagerar så undrar jag vad som står på. På Ulf Ekmans blogg skriver han om hur kristna i norra Indien kränks på fruktansvärda sätt och övrig media är helt tyst om det. Förmodligen tänker man att det "bara handlar om kristna". Det kan väl i och för sig vara sant, det är kristna som drabbas. Men det innebär inte att det är mer rätt eller mindre upprörande för den skull. Det handlar om rätten att ha en egen tro och att få uttrycka den på samma sätt som alla andra utan att drabbas av olika repressalier som: tvångs omvändelse till annan religion;  våldtäkt; få hemmet nedbränt eller länsat; misshandlad  mm

Vad har övrig media under veckan rapporterat om? Ett litet axplock..

SVD nätupplagan har rapporterat bl a:

  USA valet
  Attack mot USA ambassad
  Primärvalet i Israel
  Antisemitismen ökar
  Mjölkersättnings skandalen i Kina
  Polskt förslag om att kastrera pedofiler
  President kandidat och uppfinnare
  DNA skall fälla nödiga hundar
  Smuggling av vodka i en pipeline från ryssland
  Kanin blev ärende för larmnummer
  Ramses tempel funnet


DN då, vad har de bland annat skrivit om under den senaste veckan:

  Mjölkskandalen i Kina
  Israels primärval
  En avrättad för mord på en 93 åring
  Explosion vid USA ambassad
  Polen vill införa tvångskastrering
  Texas kan vara strömlöst i veckor
  Fredstrevare i gängkrig  (hm, jag borde nog läsa den artikeln ;) )
  Vatikanen ordnar evulutionskonferens
 
Nå ja, kom ihåg att allt är bara ett axplock.

Då fortsätter vi till SVT-Rapport. Vad finns det för exempel på rubriker på nätet?

  Oron på börsen
  Mjölkskandalen i Kina
  Lloyds köper brittisk bolånejätter
  Attentatet mot USA ambassaden
  Protest mot stängd TV kanal i Nigeria
  Hund ringde larmnumret - räddade matte
  Stormar och orkaner

Då går vi till jättarna Aftonbladet och Expressen. Vad skriver de för intressant?

 Aftonbladet: 

   I stora braskande rubriker om försäkringskassan som inte betalar ut pengar till barnfamiljer i tid.
   Artikelserie om svenska hjältar
   Tv-profil tycker man skall spränga SVT
   Kvinnlig rabbin nobbar Sverige
   Bensin priset rasar
   Skämten som gör succé på nätet
   Special site om USA-valet
   Rasa i vikt på 4 veckor
   80-åring slogs för billig fisk (Vad gör man inte för att överleva med de pensioner som vi har i Sverige)
   Mjölkskandalen i Kina
   Bortvalda - för att de är kvinnor
   Försvunna Carolin
   Idol 2008
På utrikes sidorna eller Världen direkt som de kallar den:
   Kina, jordbävningen som var där.
   Kina, hur "bra " det är att leva där. (där la jag in min egen värdering med hjälp av citationstecken)
   Afghanistan reportage om hur det är att leva i konfliktområdet. Intervjuer av olika familjer.

Till sist Expressen  (Ingen nyhetssida för utrikesnyheter)

   Succeförfattare skriver barnbok om Knutby
   Hitta rätt diet
   Halv miljon norrmän i uppror mot bensin priset
   Polisens extrakäck: Sålde polismobiler
   Hur attraktiv är du?
   Nya listan - över alla Hitlers judiska offer
   Så mycket tjänar du på nya skatten (ja så länge du inte är pensionär eller sjukpensionär, hmm)
   Man följer Idol 2008 väldigt noga här också
   Bankkrisen
   Även här följer man allt som händer i letandet av för svunna Carolin.

Nu har jag kikat igenom 5 nyhets siter på nätet och inte hittat någonting om det som händer i Indien. Av alla nyheter, och nyheter som skulle kunna klassas som kuriosa, skriver man inte en mening om det brott som sker mot mänskliga rättigheter i Indien.

Vad skriver då Dagen? De borde har tagit upp detta...

På TT- utrikes sidan i Dagen finns bl a:

   Kroatisk polischef utbytt
   Självmordsbombare motades bort
   Sju amerikaner i helikopter dödade

Ja, sedan var det en lista med nyheter som finns  i alla de andra tidningarna.

Vad har vi på Värden idags sida?

   Trakasserierna fortsätter.
   http://www.varldenidag.se/index.php?option=com_content&task=view&id=2877&Itemid=98

Se där ja. Jag hittade tillslut en artikel om det som händer i Indien.

Förhoppningsvis har jag bara missat  artiklarna i de andra tidningarna, men man borde nog lyfta upp detta tydligare. Jag tror inte på utrymmesbrist - det finns så mycket nyheter som är av lägre värde. Typ hundar, kattor, bantnings dieeter osv.

Må gott

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0