Bokoman

Nu har jag blivit bokoman - igen. Läser så ögonen glöder, eller värker kanske är mer sanning.


Jag har alltid tyckt om att läsa. När jag var ung kunde jag börja läsa en bok när jag gick i säng. Sedan lade jag undan boken när den var färdigläst fram på småtimmarna. Ja, så skulle man ju upp till skolan och det kunde vara bra segt. I dag fungerar inte det. Jag är inte 20 år längre. Jobbet skall skötas, hemmet skall skötas och dotterns pojkvän skall jagas ut på bestämd tid. Det sista kan vara nog så bökigt. Tänk dig två super kära tonåringar, som gulligulll och snuttinutt och hej då i många minuter innan han kommer iväg. Du som har sett teletubies kan kanske göra dig en föreställning om hur det kan gå till. Sen är svärmor både trött och kanske lite sur för att det tog för lång tid. Nä, nattläsning får det bara bli vid utebliven sömn. Då brukar det gå lättare att slockna efter en stund.

Under många år gick det inte att läsa. Jag var helt slut i huvudet och orkade inte ta in texten. Nu har jag försiktigt börjat läsa lite igen, men blir mer och mer biten. Först blev det boken Omvänd, sedan en liten skrift med namnet En lite vägledning till Nåden. Nu håller jag på att läsa boken Eukaristin, så som den firas i övre salen i nya slottet Bjärka-Säby. Den boken hadlar om nattvardsfirandet på Bjärka-Säby. Sedan ligger ett par tre andra böcker på vänt. Främst om nattvarden. Det är lite spännande att ta reda på mer om vad nattvarden innehåller och betyder. Ju mer jag får veta desto större betydelse får den för mig.

Jag har beställt/köpt några småböcker från Verbum.

Liten bok om bikt    En liten bok om nåden  En liten bok om nattvarden

Sedan kan jag rekommendera en liten bok av Ulf Ekman

En liten undervisnings bok om nattvarden och dess betydelse. Förf: Ulf Ekman


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0