Påsk

Jag hörde på tv att man frågade olika personer om påsken. Vad de skulle göra och så. Jag lyssnade inte speciellt engagerat men det genomgående svaret var, mat och ta det lugnt. Visst är maten en central punkt i påsken. Men det är inte orsaken.

Har Sverige glömt varför vi firar påsk?

Det hela börjar med en måltid. En måltid för 13 personer, i ett avlägset land i en orolig stad. Man firar uttåget ur Egypten. Hur Gud räddar dem från slaveriet. Man sjunger sånger och ber bönerna, äter av lammet som slatktas. Symbolen för det lam som man hade tagit blodet ifrån för att stryka på dörrposten, livet som gavs för att rädda alla förstfödda. Man äter av det osyrade bördet som en påminnelse av hur hastigt avfäden var. Man hade inte tid att gäsa det.
Nu tar en av de 13 en bägare, räcker det till de andra, detta är mitt blod, ett frälsande blod från en som ger sitt liv för många. Han tar brödet, detta är min kropp. Den kropp som så svårt skall misshandlas för alla i alla tider. Ett pris skall betalas för människans uppror mot sin skapare. En återlösare skall gå in och betala skulden, den skuld ingen kan betala som själv står i den. Den ende som kan betala, saknar skuld.

Uppståndelsen - livet, det liv som av döden föddes. Det liv alla som fått sitt skuldbrev utplånat får del av. Ett fribrev. 

Priset blev betalt. Har du tagit emot fribrevet?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0