Tiberias sjö

När jag var till Israel tänkte jag först skriva dagbok för att minnas allt jag såg och var med om. Men en timme efter det vi kom ut från flygplatsen i Tel Aviv insåg jag att det aldrig skulle fungera för mig. Det enda sättet var att fota så mycket jag kunde och hade råd med. På den tiden hade jag endast en enkel APS-kamera. Varje rulle rymde max 36 bilder och kostade ca 30 kr styck eller mer och sedan kostade framkallningen 100 kr/filmrulle  till CD-skiva. Dyrt som stryk för en som jobbade halvtid och hade sjukpension den andra halvan. Men det blev totalt 5 rullar i alla fall. (Fick dessutom köpa nya batterier till kameran ett par gånger och de var inte heller billigt)


I drygt 25 år hade jag drömt om att få åka till Israel. Det kändes väldigt konstigt att kliva av flygplanet och ta sig till ankomsthallen för pass kontroll och checka ut från flygplatsen. Att mötas av den varma luften och veta att man är i ett annat land, det land man i många år har drömt om att få se - mitt gamla söndagsskoleland. Det  hade kunnat ge ett euforiskt känslorus. Men det fanns inte så mycket tid till nostalgiska känslor. Snabbt in i bussen från flygplanet till passkontrollen, köa för att visa pass och lämna in papper på hur länge man skall stanna i landet och vad man skall göra. Vidare hämta ut resväskan och sedan ut genom sista kontrollerna. 


Vi skulle först upp till Ein Gev en kibbutz vid Tiberias sjö som har hotellverksamhet. På väg dit var det guidning hela tiden. Jag mins inte ens en bråkdel av allt som sades men vi åkte över Jisrael slätten i frodig grönska. Sommaren hade ännu inte bränt bort allt grönt. När vi kommer till Ein Gev kom vi till den mest underbara plats jag någonsin har varit på. Hela sjön ligger som i en gryta med berg runt om kring. Bakom kibbutzen ligger Golan som en hög klippa nästan rakt upp och framför denna nära nog helt runda otroligt vackra sjö. Det var inga problem att blunda och tänka sig 2000 år tillbaka i tiden. Jag blev förälskad i den trakten i ett ögonblick. Hit ville jag åka igen.

Peka på bilderna med markören så får du fram bildtexten.

Solnedgång vid Tiberias sjö
Ut på Tiberias sjö från Ein Gev
Ein Gev
Som på Jesu tid - 2004 års tappning
Galiléen i nutid


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0