Göran Skytte - Boktips

Hej!


I går, onsdag, var jag och lyssna på Göran Skytte. Denne skjutjärns journalist som har varit i hetluften i så många år. Det var ett naket, ärligt och uppriktigt föredrag om hur han hittade tillbaka till sin kristna tro. Språket är lättsamt och flyter bra. Kryddat med massor av humor och självdistans, men ändå värme. Att se den nu drygt 60 årige kända journalisten stå och så självutlämnande och ödmjukt berätta om sitt livs värsta down period är fascinerande. Speciellt när man mins honom från 80 och 90 talet då han var den självsäkre grävande journalisten- en pilspets som många yngre journalister såg upp till. Att få höra hur han ena dagen får stora journalistpris och ett tag därefter ligger i utslagen i den fina lägenheten i Skåne. Hur han sedan reser sig upp, ser vägen och börjar vacklande och sökande gå på den. Jag har googlat runt lite på nätet och läst ett par artiklar som han hade skrivit och jag fascineras av att han använder språket på samma sätt som en konstnär använder sina färger. Jag tänker absolut köpa hans bok "Omvänd" när jag får möjlighet. Även boken "Ett år med Jesus" som han har skrivit tillsammans med Bo Brander. Jag hoppas det inte kommer att dröja så länge innan jag kan göra det.

Mitt boktips är:
"Omvänd" av Göran skytte och "Ett år med Jesus" av Göran Skytte och Bo Barnder.

Lev väl


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0